Hemtjänstbolaget Cityomsorgen känner obehag inför att det finns en beroendeperson i lägenheten

Min mamma lider av en svårartad kronisk sjukdom och har därför hemtjänst varje dag. Jag har varit inneboende till och från i väntan på att få tillträde till min lägenhet nästa månad.

Idag fick dock mamma reda på att flera av hemtjänstpersonalen känner att det är obehagligt att det finns en beroendeperon i lägenheten. Jag har alltid varit artig och övertrevlig mot all hemtjänstpersonal och aldrig tagit något preparat medan dem varit här. Givetvis känner man sig, även om jag inte gillar ordet, kränkt.

Nu är det så att jag har en väldigt klok mor och låtit hälsa hemtjänstbolaget Cityomsorgen att dem inte ens behöver bemöda sig att komma i morgon och hon kommer snarast möjligt byta hemtjänstbolag.

Jag sätter detta i ett större perspektiv. Detta är den fördomsfulla uppfattningen om hur beroendeperoner är som individer. Vi är ett kollektivt opålitliga och oberäkneliga slashasar som inte tar något ansvar. Så ser dock verkligheten inte ut och det vet alla som har beroendeperoner i sin omgivning eller träffat någon. Oftast har dem jobb, familj och är produktiva samhällsmedlemmar och ofta otroligt glada och jag har alltid bemöts av en varm icke fördomsfull attityd vilket är väldigt skönt.

Jag kommer inte i detta blogginlägget gå in på beroendets komplicerade mekanismer som gör att en beroendeperson gång på gång upprepar samma misstag men hela tiden förväntar sig ett annat resultat. Jag har dock planer på att skriva ett mer omfattande inlägg om just detta för att slå hål på många av de osanningar som florerar om beroendepersoner.

14 thoughts on “Hemtjänstbolaget Cityomsorgen känner obehag inför att det finns en beroendeperson i lägenheten

      • Jag har också ME och har jobbat i vården själv.
        Jag förstår inte deras agerande alls och din mamma och du ska inte behöva straffas för du har haft eller har(hur jag nu ska uttrycka mig) ett missbruk. Vårdpersonal borde vara vana vid all sorts problematik då det gäller människor.
        Du och din mamma ska inte behöva ha det så…känner med er.
        Kram Martina ”Tina”

  1. Du skriver hela tiden, många gånger, ”dem” när du i själva verket menar ”de”. Det är mycket störande att läsa din blogg när du inte skriver korrekt svenska.

      • Stå på dig vännen och kämpa för det du tycker är viktigt, behöver du någon hjälp så tveka inte att höra av dig.
        076-8696641

        Jeanette Lundh/Nattvandrarna Varberg

  2. Narkomaner, alkolister, tablettmissbrukare, skrämmer människor helt enkelt, det är väl ingen tillfällighet att de flesta tar en omväg när de ser en ”full-alkis” på gatan , byter kassa i affären för att slippa ställa sig bakom den påverkade narkomanen, osv osv, ungefär i samma stuk som att ta så stort avstånd som möjligt till muslimer, man står hellre några väldigt långa meter ifrån den somaliska familjen med kvinna i huckle på busshållsplatsen. Det är en atmosfär vi sakta men säkert byggt upp i Sverige! Allt främmande, allt som inte passar oss in, är farligt, är skrämmande och något vi helst av allt inte ska ha med att göra! Det är väl det som kallas utanförskap? Jag är för en human människosyn, jag är även för en human syn på missbrukare, de är människor de med, och behöver stöd och stark stöttning, vägledning, hjälp, och framförallt ett bemötande som är positivt. Du har tyvärr två saker att tampas med, du är fd Sverigedemokrat, och fd missbrukare, det första lär nog hamna i gömskan förr eller senare, dessvärre är det andra något du kommer få leva med i resten av ditt liv. Iallafall, tycker jag du är tapper, och önskar dig all lycka till i ditt arbete. Nu ska jag fortsätta följa din intressanta blogg, och dina missbrukarfrågar, som är ack så viktiga!

  3. Sorry men jag köper inte det här. Har man själv öppet gått ut med politiska åsikter enbart baserat på hat, fördomar och något så patetiskt som skillnad på människor basert på vart dom är födda vilket inte ens är ett val, så har man inget att komma med längre. Speciellt inte när det handlar om något man har gjort sig själv, så som ett missbruk.

Kommentera

